Dilluns, 31 de Març del 2025

Actualitzada Divendres, 28 de Març del 2025 a les 13:25:48 hores

Edició Digital en valencià | Directora: Mamen Casabán Daries | Contacte: 627 604 169 - 687 284 697 Versió impresa
REDACCIÓ
Divendres, 14 de Març del 2025
FALLES

La plaça Bisbe Benlloch vibrarà amb les mascletaes falleres

Des del 16 i fins al 19 de març i si el temps ho permet els torrentins i torrentines podran gaudir de l'espectacle de la pólvora

Nuria Martí és una de les dones pioneres de la pirotécnia valenciana, el besavi de Núria va ser el fundador de l'empresa en 1932, en aquell moment es denominava Pirotècnia Ubeda. En 1950, després del relleu generacional, es va dir Pirotècnia Germans Ubeda. En eixa època es van aconseguir grans assoliments en l'àmbit mundial incloent el primer premi en el concurs internacional de Mònaco en 1966.

 

En 1980 Francisco Nadal adquireix el taller que va fundar el seu avi per a començar la seua marxa en solitari, en 2008 la direcció passa a les mans dels seus fills. Han disparat en les festes patronals de desenes de poblacions de tota la Comunitat Valenciana i ciutats espanyoles. L'any passat van disparar la mascletá de l'Associació Fallers pel Món a Almeria.



Una pirotècnia reconeguda per combinar la tradició artesanal amb innovadores tècniques pirotècniques, ha participat històricament en esdeveniments rellevants en tota la Comunitat Valenciana, guanyant-se el respecte i admiració tant del públic com del gremi pirotècnic. Eixa mateixa vesprada continua el programa faller celebrant-se l'emotiu i tradicional trasllat de la Mare de Déu i el lliurament de premis a les comissions falleres.



El 17 de març, la pirotècnia Piroalpa d'Altura serà l'encarregada d'oferir un espectacle explosiu que ressonarà en la mateixa plaça a les 14.30 hores. Amb més de 80 anys d'experiència a la seua esquena, va tirar el tancament el mes de juny passat de 2024, però part dels seus treballadors, amb Francisco Sancho al capdavant, van decidir uns mesos després refundar l'empresa sota el nom de Pirotècnia Alt Palància, ocupant les mateixes instal·lacions que l'extinta Zarzoso tenia en la partida dels Créixens en la localitat castellonenca d'Altura. Així naix Piroalpa, una pirotècnia jove però formada per un equip amb anys d'experiència.



Malgrat la seua curta trajectòria, Piroalpa ha tingut temps de disparar en les festes patronals de la seua localitat d'origen, Altura i a València, a més de proveir del Tro de Bac per a macrodespertaes. Aquest tret antecedeix a la tradicional Ofrena de Flores a la Verge dels Desemparats, en la qual més de 7.000 fallers i falleres vestiran els carrers de Torrent amb color i devoció, formant un espectacular mantell floral als peus de la patrona.



El dia 18, la pólvora estarà en mans de la pirotècnia Vulcano de Villarejo de Salvanés (Madrid), a les 14.30 hores. En 1987 en la localitat madrilenya de Villarejo de Salvanés naixia la pirotècnia Vulcà. Actualment, disposen d'un taller de pirotècnia que compta amb una extensió de més de 75.000 m² i un total de 25 edificacions de treball, amb una capacitat d'emmagatzematge de 114.000 kg de matèria reglamentada. I des de 2019 disposen d'un altre taller instal·lat en la localitat de Torís. Amb una extensió de més de 17.000 m² i un total de 9 edificacions de treball, 2 de les quals estan destinades a l'emmagatzematge del producte acabat amb una capacitat de 45.000 kg de matèria reglamentada.



Vulcano és admirat per l'espectacularitat visual dels seus esdeveniments, destacant per coreografies aèries impressionants i eixordadores combinacions terrestres que reflecteixen una passió per mantindre viva l'essència més pura de la pólvora valenciana. Pirotècnia Vulcano aposta per la qualitat dels seus productes, innovant en disseny, efectes i en la incorporació de noves tecnologies. Aquesta mascletà serà l'avantsala a l'Homenatge a Sant Josep i la celebració de la tradicional Dansà, ressaltant la devoció i cultura popular torrentines.



Finalment, el dia gran, el 19 de març, coincidint amb la festivitat de San José, patró de la ciutat, la reconeguda Pirotècnia Germans Caballer d'Almenara tancarà el cicle de mascletaes a les 14.30 hores. Van ser els encarregats d'obrir el calendari pirotècnic amb el tret el passat 28 de febrer en l’Arribada del Foc.

Germans Caballer és una empresa de pirotècnia consolidada en el mercat, amb més de 18 anys d'experiència com a marca independent, però amb un llarg recorregut que es remunta a 1880 amb la fundació de Pirotècnia Germans Caballer, per part del seu besavi Vicente Caballer Zamorano.

 

D'aquesta saga familiar de pirotècnics, José i Jorge Caballer, han heretat un esperit de superació i un ànim de ser els millors, que els porta en 1999 a independitzar-se per a desenvolupar les seues pròpies idees i projectes, més innovadors i moderns. Han participat en els certàmens pirotècnics internacionals més prestigiosos.



Germans Caballer, autèntics artesans del foc amb diverses generacions de tradició familiar, són especialment coneguts pels seus impressionants espectacles internacionals i per haver revolucionat l'art de la pólvora amb innovadores tècniques digitals. Abans del tret d'aquesta, es retrà homenatge, un any més i dins del Programa Falles 2025, al faller en l'escultura del Granerer i després de la máscletà i ja a la nit es donarà pas a les cremaes de les falles torrentines.



El regidor de Falles, Aitor Sánchez ha assenyalat que “Torrent consolida així la seua rellevància cultural com a ciutat referent en l'àmbit festiu valencià, reconeixent i homenatjant la labor essencial dels mestres pirotècnics, els qui amb precisió, creativitat i valentia, transformen la pólvora en emoció pura, i així mateix, als patrocinadors que amb la seua aposta ferma i esforç fan que la màgia es mantinga viva i continue emocionant en les nostres falles, una festa declarada d'Interés Turístic Autonòmic des de 2015”.

Comentari Comentar aquesta notícia
Comentar esta noticia

Normes de participació

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.

La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa

Normes de Participació

Política de privacitat

Per seguretat guardem la teua IP
3.133.139.156

Encara no hi ha comentaris

Potser també t'interesse...

Amb el teu compte registrat

Escriu el teu correu i t'enviarem un enllaç perquè escrigues una nova contrasenya.