Publicades les bases de les ajudes d'Amancio Ortega per la DANA
Les bases serviran de model per a la tramitació dels 38 municipis que han rebut les ajudes de la Fundació, per un import total de 100 milions d'euros
L'alcaldessa ha signat, en el dia de hui, el Decret de les ‘Bases reguladores del procediment de concessió directa d'ajudes econòmiques per a les persones físiques residents a Torrent afectades per les inundacions patides el 29 d'octubre de 2024 en el municipi de Torrent. “Fundació Amancio Ortega”, que permetrà la tramitació i concessió de la donació per un import de 4,3 milions d'euros de la Fundació Amancio Ortega per a ajudar als afectats per les inundacions a Torrent, sota els criteris i condicions de la mateixa Fundació. Aquesta donació forma part dels 100 milions d'euros que s'han destinat a 38 municipis afectats per la DANA.
La secretària general de l'Administració Municipal, la Intervenció General, Servei de Desenvolupament Econòmic, Servei de Benestar Social i els portaveus de l'equip de Govern de l'Ajuntament de Torrent conjuntament amb el Col·legi de Secretaris, Interventors-tresorers i secretaris-Interventors d'administració local de la província de València, han redactat el document que desenvolupa la gestió, tramitació i concessió de les ajudes directes, per a donar suport jurídic a l'ajuda rebuda, sota els criteris i condicions indicats per la Fundació Amancio Ortega.
La Fundació Amancio Ortega va comunicar a l'Ajuntament de Torrent la voluntat de contribuir econòmicament per a donar suport a la recuperació de Torrent després de les devastadores inundacions que van afectar la ciutat el passat 29 d'octubre. En una carta dirigida a l'alcaldessa, Amparo Folgado, la Fundació va comunicar el seu compromís de donar una quantitat màxima de 4,3 milions d'euros amb el propòsit d'ajudar directament als residents afectats, i que ja va ser ingressada a l'Ajuntament, després de l'acceptació.
L'objectiu d'aquesta ajuda és mitigar les pèrdues patides per les persones físiques que han vist danyades els seus habitatges, mobiliari, estris, electrodomèstics, vehicles essencials per al seu treball o que han perdut la seua font principal d'ingressos. Aquestes ajudes suposen una línia complementària a les convocades per la Generalitat Valenciana o l'Estat, mai substitutiva d'aquestes.
La instrucció del procediment (Base novena) correspon a la Unitat específica creada a aquest efecte sota la denominació ‘Unitat de tramitació de les ajudes Fundació *Amancio Ortega a conseqüència de la *DANA’. El Servei que finalitzarà l'expedient serà el Servei de Mobilitat i Desenvolupament Econòmic. La proposta de resolució de les ajudes correspondrà a la titular de l'Àrea de Govern d'Hisenda, Promoció Econòmica, Seguretat Ciutadana i Mobilitat.
BASES PIONERES QUE SERVIRAN PER ALS 38 MUNICIPIS BENEFICIATS PER LES AJUDES
Des del Col·legi de Secretaris, Interventors-tresorers i secretaris-Interventors d'administració local de la província de València, s'ha traslladat la felicitació pel treball fet pels tècnics de l'ajuntament, en la redacció de les bases que regiran la concessió de les ajudes, informant que les mateixes seran enviades a la resta de 37 municipis beneficiats per aquestes.
Extracte-Resum de les bases:
…/…
Base quarta. Requisits per a ser persona beneficiària i objectes subvencionables:
1. Podran ser beneficiaris d'aquesta subvenció les persones físiques residents en el municipi de Torrent que hagen patit danys en el seu habitatge habitual, mobiliari, estris, electrodomèstics, vehicles necessaris per al treball o la pèrdua de la font ingressos ocasionats a conseqüència dels danys ocasionats per les inundacions del dia 29 d'octubre de 2024.
2. La condició de resident es presumeix “iuris tantum” (per dret) de l'empadronament en el municipi de Torrent abans del 29 d'octubre de 2024.
No obstant això, únicament a l'efecte d'adquirir la condició de beneficiari en aquesta convocatòria, s'admetrà prova en contra, per qualsevol mitjà vàlid en dret, que acredite prou la condició de resident a Torrent, abans del 29 d'octubre de 2024.
3. La condició d'habitatge (o domicili) habitual de l'immoble es presumeix, també, “iuris tantum”, de l'empadronament abans del 29 d'octubre de 2024.
No obstant això, a l'efecte d'obtindre ajuda, s'admetrà prova en contra, per qualsevol mitjà vàlid en dret.
4. Es consideren habitatges afectats les incloses en cens elaborat pels serveis tècnics municipals. Aquest cens indicarà el grau del mal patit per l'immoble establint tres graus: a) habitatge greument afectat, b) habitatge amb afectació rellevant i c) habitatge afectat.
D'ofici, o a instàncies d'interessats, el cens municipal d'habitatges afectats podrà ser actualitzat.
5. Es consideren vehicles afectats els inclosos en el cens elaborat per la Policia Local de Torrent que siguen propietat de persones físiques residents a Torrent.
D'ofici, o a instàncies d'interessats, el cens de vehicles afectats podrà ser actualitzat.
També es consideraran vehicles afectats els sinistrats fora del terme municipal de Torrent que siguen propietat de persones físiques residents a Torrent, conforme als criteris relatius a la residència establits en l'apartat segon anterior, la condició del qual de sinistrats s'acredite per qualsevol mitjà de prova vàlid en dret.
La condició de persona propietària s'acreditarà per qualsevol mitjà vàlid en dret, com, per exemple: padró tributari, rebut de l'impost municipal de circulació, documentació del vehicle, informe de la Direcció de Trànsit, factures o altres similars.
Només es percebrà una subvenció per cada vehicle afectat.
La condició de vehicle necessari per al treball s'acreditarà mitjançant declaració responsable del sol·licitant.
6. Es declara la tramitació d'urgència dels procediments relacionats amb les presents ajudes, a l'efecte del que es disposa en el *art 33 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques. Es declara, així mateix, la preferència dels despatxos relacionats amb la seua tramitació, als efectes previstos en el art 71.2 de la citada llei. Les sol·licituds relacionades amb danys en l'habitatge habitual tindran preferència en la seua tramitació i resolució.
Base cinquena. Import de les ajudes:
1. Habitatge Habitual i Estris. Mobiliari i Electrodomèstics:
1.a) 10.000 euros per habitatge habitual que haja resultat greument afectada, i haja hagut de ser desallotjada, declarada en ruïna o haja sigut arrossegada per la riuada o resulte inhabitable. Aquest concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per habitatge.
1.b) 7.000 euros per habitatge habitual amb afectació rellevant i requerisc reparacions estructurals. Aquest concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per habitatge.
1.c) 5.000 euros per habitatge habitual afectada, però sense afecció rellevant. Aquest concepte inclou estris, mobiliari i electrodomèstics. Només podrà concedir-se una ajuda per habitatge.
1.d) 2.000 euros per habitatge habitual, en concepte d'estris, mobiliari i electrodomèstics, que haja resultat afectada en qualsevol grau, i no es dispose de títol que acredite l'ús. La condició d'habitatge habitual haurà de ser verificada pels Serveis Socials. Només podrà concedir-se una ajuda per habitatge.
1.e) 1.000 euros en concepte de mobiliari i estris, per persona resident en habitatge afectat, quan es tracte d'habitatges compartits per persones que no integren una mateixa unitat familiar (ocupació per habitacions). Només podrà concedir-se una ajuda per cada dependència ocupada. Quan no es dispose de títol que acredite l'ús, la condició d'habitatge habitual haurà de ser verificada pels Serveis Socials.
1.f) 1.000 euros per persona, en concepte de mobiliari i estris, l'habitatge habitual dels quals haja resultat afectada en els graus compresos en els conceptes 1.a) o 1.b). D'aquesta ajuda només podran ser beneficiàries les persones que no ho hagen sigut pels conceptes contemplats en els apartats anteriors.
La condició de beneficiari pels conceptes 1.a), 1.b) i 1.c) anteriors requerirà la tinença de títol, per qualsevol mitjà vàlid en dret, que acredite l'ocupació legal de l'immoble. Entre eixos títols es tindran per bons l'escriptura de propietat, usdefruit, dret de superfície o drets reals similars; el contracte de lloguer, comodat o negocis jurídics sobre la possessió similars; la titulació de rebuts per tributs (com ara IBI o escombraries) o subministraments essencials (com ara aigua i llum) relatius a l'immoble; uns altres de similar naturalesa que demostre aquesta situació de resident legal.
Si el títol habilitant l'ostenta més d'una persona, en la sol·licitud haurà d'assenyalar-se la condició de beneficiari únic amb renúncia expressa dels altres.
Tal com s'indica en la Base 4.4, la condició d'habitatges (o domicilis) afectades, així com el seu nivell d'afectació, serà la que obre en el cens municipal, amb les determinacions ja assenyalades.
2. Vehicles:
2.a) 2.000 euros en cas de sinistre total d'un vehicle de motor distint d'una motocicleta.
2.b) 1.000 euros en cas de sinistre total d'una motocicleta.
La condició de vehicle o motocicleta sinistrada serà la que es deduïsca de la seua constància en el cens municipal elaborat per la Policia Local, amb les determinacions assenyalades en la Base 4.5.
3. Pèrdua de la Font Principal d'Ingressos:
3.a) 4.000 euros persona física resident a Torrent que haja perdut la font principal d'ingressos a conseqüència de la *DANA, sempre que l'origen de tals ingressos provinga de qualsevol municipi afectat. Es tindran com a possibles beneficiaris:
- Els autònoms d'alta en el règim especial d'aquests treballadors el dia 29 d'octubre de 2024, que hagen hagut de paralitzar l'activitat econòmica a conseqüència de la *DANA. La paralització de l'activitat econòmica i la condició de font principal d'ingressos s'acreditarà per qualsevol mitjà vàlid en dret.
- Els treballadors del règim especial agrari, en idèntica situació que els anteriors.
- Els titulars d'explotacions agrícoles que no estiguen d'alta en el règim especial agrari, però hagen vist perdudes les seues collites per motiu de la DANA, sempre que tals collites constituïsquen la font principal d'ingressos. Aquest requisit s'acreditarà a través d'informe del Consell Agrari Municipal de Torrent o aquell que corresponga.
- Els titulars d'explotacions ramaderes que no estiguen inclosos en supòsits anteriors als qui se'ls hagen infligit greus pèrdues d'ingressos a conseqüència de danys en les seues explotacions per motiu de la DANA, sempre que tals pèrdues d'ingressos constituïsquen la font principal d'ingressos. Aquest requisit s'acreditarà a través d'informe del Consell Agrari Municipal de Torrent o aquell que corresponga.
4. Compatibilitat de diferents tipus d'ajudes
Una mateixa persona física podrà resultar beneficiària de diferents tipologies d'ajudes, sempre que, en conjunt, no supere els 10.000 euros.
Base sisena. Termini i forma de presentació de sol·licitud:
1. Les sol·licituds es dirigiran a l'Ajuntament de Torrent mitjançant el model habilitat a aquest efecte en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació de les presents bases reguladores en el tauler d'edictes electrònic.
Així mateix, es publicaran en la web municipal de l'Ajuntament de Torrent i en un periòdic de gran tirada en el municipi.
El termini de presentació podrà ampliar-se per un altre mes, i en aquest cas serà degudament anunciat.
2. Les sol·licituds podran presentar-se, presencialment, en les oficines d'assistència en matèria de registres T’*DIC de l'Ajuntament de Torrent.
També podran presentar-se de manera telemàtica en la seu electrònica de l'Ajuntament de Torrent, en el procediment habilitat a aquest efecte.
Igualment, podran presentar-se per qualsevol dels mitjans establits en el *art 16.4 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques.
3. A la sol·licitud, en model normalitzat, haurà d'acompanyar-se la documentació següent:
3.1 En el cas d'habitatge i/o estris, mobiliari i electrodomèstics:
- Identificació de l'habitatge on té la seua residència la persona sol·licitant.
- Títol de propietat o de lloguer, o acreditació suficient per mitjà de qualsevol document que demostre aquesta situació. (Rebut de llum, aigua, IBI, escombraries).
3.2. En el cas de vehicles:
- Document de sinistre presentat o tramitat en consorci respecte del vehicle afectat o, si és el cas, informe de l'autoritat competent en relació amb la retirada del vehicle, o qualsevol altre mitjà de prova que acredite la condició de sinistre total.
- Declaració responsable relativa al fet que el vehicle sinistrat és necessari per al treball.
- Document que acredite la propietat del vehicle (per exemple: padró tributari, rebut de l'impost municipal de circulació, documentació del vehicle, informe de la Direcció de Trànsit, factures o altres similars).
3.3 En el cas de pèrdua de la font principal d'ingressos:
- Document acreditatiu de la pèrdua de la font principal d'ingrés, en els termes de la Base 5.3.
- Document que acredite estar d'alta d'autònom en data 29 d'octubre 2024.
3.4 En tots els casos:
- Acreditació de la personalitat de la persona sol·licitant.
- Titule jurídic o document amb valor probatori de residència en l'habitatge afectat (només en cas de no estar empadronat en l'habitatge afectat).
- Fitxa de tercers amb el compte en la qual es desitja percebre l'ajuda, d'acord amb el model normalitzat facilitat per l'Ajuntament.
- Declaració responsable sobre el valor dels danys i comprensiva que tals danys superen l'import màxim de l'ajuda sol·licitada, així com el de les quals s'hagen sol·licitat a altres Administracions i estiguen pendents de resolució i de qualsevol altra font de finançament/indemnització, pública o privada.
…/…
Esmena de Sol·licituds:
D'acord amb el que es preveu en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques, si la sol·licitud no reuneix els requisits o no s'hagueren presentat els documents que l'Ajuntament considere necessaris per a acreditar els requisits exigibles, es requerirà concedint-li un termini improrrogable de 5 dies hàbils, perquè puguen esmenar la falta o s'acompanyen els documents preceptius, amb indicació que si no ho fera així, se li tindrà per desistit de la seua petició, prèvia resolució dictada en els terminis previstos en l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les administracions públiques.
Base setena. Forma de Pagament:
El pagament de les presents ajudes s'efectuarà per mitjà de transferència al compte bancari que la persona beneficiària determine.
Un pas més cap a la reconstrucció
L'alcaldessa, Amparo Folgado ha declarat, “vull felicitar i reconéixer el treball excel·lent fet pels tècnics de l'Ajuntament, en la redacció de les bases sota els criteris de la Fundació Amancio Ortega, i en un temps rècord per a poder tramitar amb urgència les ajudes directes als afectats.
Així mateix, com a alcaldessa de Torrent, i en nom dels torrentins i de l'Ajuntament, vull expressar el nostre més sincer agraïment per la generosa donació, destinada a ajudar a les persones afectades per les devastadores inundacions que patim el passat 29 d'octubre. El seu compromís solidari amb el nostre municipi en un moment tan crític és un gest que no sols alleuja les dificultats immediates que enfronten els nostres ciutadans i famílies, sinó que també ens brinda esperança i fortalesa per a seguir avant”.
“La decisió de participar activament en la recuperació del nostre municipi és un testimoniatge de la seua solidaritat i responsabilitat social, valors que admirem i compartim. Així com, la confiança de la Fundació Amancio Ortega depositada a l'Ajuntament de Torrent per a canalitzar aquesta important ajuda. Vull també destacar la importància de la col·laboració entre institucions i organitzacions com, en aquest cas, la Fundació Amancio Ortega. En temps d'emergències sobrevingudes, és fonamental unir esforços i recursos per a reconstruir el que s'ha perdut i ajudar els nostres ciutadans a recuperar la normalitat en les seues vides. El seu suport és un exemple de com la solidaritat pot marcar la diferència en la vida de les persones. Estem disposats i decidits a treballar junts perquè aquesta ajuda es traduïsca, a partir de ja, en un impacte positiu i durador en el nostre municipi”, ha emfatitzat l'alcaldessa.
Normes de participació
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa
Normes de Participació
Política de privacitat
Per seguretat guardem la teua IP
3.147.45.65