El Síndic acusa a la Junta Local de Torrent d'entorpir la creació de la nova falla 30
El Síndic tatxa a l'Ajuntament i a la JLF de falta de transparència, ja que el OAM de JLFT va negar fins a tres ocasions la sol·licitud requerida sobre l'estat de l'expedient d'aquesta futura comissió i informes de demarcacions
El Síndic de Greuges (defensor del poble valencià) titlla d'"actitud irrespectuosa" i d'"incomplir amb les seues obligacions" a l'Organisme Autònom Municipal (OAM) de Junta Local Fallera de Torrent i a l'Ajuntament en entorpir la seua labor davant la falta de resposta al mateix Síndic i al president de la futurible falla nova, la que seria la número 30 (falla Passarel·la Parc-Central), sobre els tràmits necessaris per a la creació d'aquesta comissió. Aquesta contundent resposta i requeriment ve motivat perquè el OAM de Junta Local va negar fins en tres ocasions les notificacions expresses de l'estat de l'expedient de la futurible comissió, així com el resultat dels pertinents informes (com les demarcacions) a la fi de 2017 i dues a principis de 2018.
El defensor del poble valencià considera que s'han vulnerat els drets fonamentals d'obtenir una resolució expressa, així com el dret a obtenir una defensa per part dels fallers davant el silenci de l'administració, ja que a més "impedeix de forma manifesta la defensa pels interessats, que davant la falta de resolució ni tan sols poden recórrer la decisió adoptada per la Junta Local Fallera, Organisme Autònom Municipal."
Davant aquesta falta de transparència i col·laboració en la presentació d'informació, la queixa es va redirigir a l'alcalde de Torrent, Jesús Ros, que el 21 de juny de 2018 finalment va traslladar al defensor del poble la notificació acorde JLF inici forme expedient Sol·licitud de demarcació fallera, l'acta de Ple extraordinari Junta Local Fallera de Torrent de 22/09/2016, així com l'Informe emès pel secretari del consell rector J.L.F., de data de 15/06/2018.
El president de la falla Passarel·la va interposar després al·legacions a aquests documents en considerar que no van actuar a cegues: "es va presentar sol·licitud de constitució, acompanyant la documentació exigida pel Reglament Local Faller de Torrent. El d'11 de gener de 2016, cinc mesos abans de sol·licitar la constitució de nova falla, es va presentar a Junta Local (amb el número 1218), pla on s'assenyala la demarcació on s'implantaria la nova falla a crear, en cas que no existira conflicte amb altres demarcacions falleres. La resposta verbal de JLF va ser la de no hi ha problema, zona lliure, no pertanyent a cap altra demarcació fallera, i sobre la base d'açò, es van realitzar tots els tràmits." El 31 de juliol de 2016, el delegat d'Incidències va informar que, després de revisar la documentació, la demarcació ja havia sigut assignada prèviament a les comissiones Escultor Vicente Pallardó i Plaça de la Concòrdia.
Així doncs, els afectats consideren que l'administració ha fet gala "d'una total incongruència i no dubta a contradir-se a si mateixa. Diu albergar dubtes sobre la demarcació de les falles Escultor Pallardó i Plaça de la Concòrdia, i disposar dels plànols de demarcacions de les comissions existents. Diu haver trobat un document de 2011 en el qual s'indica que els carrers que se sol·liciten per a la demarcació de la nova Falla, formen part de la demarcació assignada a Escultor i Concòrdia, i en canvi, no aparèixer així en els plànols que diuen tenir."
Falta de col·laboració
Així doncs, el Síndic justifica que "davant aquesta evident falta de col·laboració" van haver de dirigir-se a l'Ajuntament de Torrent, que en aquesta ocasió va atendre la sol·licitud després de dos requeriments, per la qual cosa "ha quedat acreditat com a cert, per informar-ho expressament l'informe emès pel Secretari del Consell Rector de la Junta Local" en el qual es conclou que "no consta que aquesta notificació fóra realitzada. Per tant, el supòsit de fet és molt concret, l'absoluta falta de tramitació de la sol·licitud de constitució d'una nova comissió fallera."-sentencia el Síndic.
Finalment, el defensor del poble valencià el passat 12 de setembre resol el següent: "Considerem més que suficientment justificat que l'actuació de la Junta Local Fallera, Organisme Autònom Municipal, i per tant del mateix Ajuntament de Torrent ha sigut absolutament irrespectuosa amb el promotor de la queixa, amb la ciutadania a la qual representa per incomplir les seues obligacions legals de tramitar un expedient amb la mínima diligència deguda". De fet, el Síndic conclou que aquesta falta de transparència i actitud entorpecedora "serà destacada en la secció corresponent de l'Informe anual del Síndic de Greuges, i s'avaluarà la possible emissió d'informe especial a les Corts Valencianes, en el cas que l'actitud es repetisca i mantinga en altres expedients."
Tramitació i resolució de la queixa
El president de la futurible nova falla manifestava que a principis de l'any 2016 es va sol·licitar mitjançant instància al President de la Junta Local Fallera de Torrent, la constitució d'una nova comissió i la delegació d'Incidències va comunicar l'obertura d'aquest expedient el 31 de juliol de 2016. Un any després, el 2 d'agost de 2017, i davant la falta de qualsevol notícia de l'expedient, el president de la futurible falla va dirigir comunicació escrita on requeria notificació expressa del seu estat, el resultat dels pertinents informes, i si escau la resolució d'aquest, sense que s'haguera rebut resposta. L'interessat va interposar una queixa i va ser admesa pel Síndic, qui va traslladar a l'Organisme Autònom Municipal la petició d'informació, però tampoc va rebre resposta en el termini conferit. És més, la institució va arribar a reclamar aquesta informació en tres períodes diferents tal com s'arreplega en la resolució:
"Reiterem la petició a l'Organisme Autònom fins en tres ocasions, amb dates de 26/12/17, 9/02/18 i 22/03/2018. Davant el manifest incompliment de les obligacions legals i de col·laboració amb aquesta institució per part de l'Organisme Autònom Municipal, optem per requerir la mateixa informació a l'Ajuntament de Torrent, la qual cosa vam fer amb data de 22/03/18 i 2/05/18."
Finalment, després d'enviar el mateix alcalde la informació requerida, el Síndic recorda a l'Ajuntament els seus deures legals de proporcionar informació, i recomana per extensió al seu Organisme Autònom Municipal, donar complet tràmit l'expedient incoat, emetent una resolució expressa que pose fi a l'expedient i permeta l'eficaç defensa dels seus drets i que incoe el procediment adequat per a esclarir les circumstàncies que han quedat acreditades en la falta de diligència deguda en la tramitació de l'expedient. Per a açò el Síndic, segons l'art. 29 de la Llei de la Generalitat Valenciana 11/1988, de 26 de desembre, li insta al fet que els remeta en el termini d'un mes, el preceptiu informe en el qual se'ls manifesta l'acceptació o no d'aquesta recomanació.
Normes de participació
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
Aquesta és l'opinió dels lectors, no la d'aquest mitjà.
La participació implica que ha llegit i accepta les Normes de Participació i Política de Privadesa
Normes de Participació
Política de privacitat
Per seguretat guardem la teua IP
18.221.238.204