Lunes, 16 de Junio de 2025

Actualizada Viernes, 23 de Mayo de 2025 a las 12:54:39 horas

Edición digital en castellano | Directora: Mamen Casabán I Contacte: 687 284 697 | . Versión impresa
REDACCIÓN
Martes, 19 de Enero de 2016
ALFREDO ANDREU-PRESIDENT DE CRONISTA

"El millor que hem fet ha sigut els projectes solidàris”

La seua comissió, amb uns 290 fallers, és una falla oberta on qualsevol veí pot entrar i sopar lluirement durant tot l’any

Alfredo Andreu Sanchis té 58 anys, nascut en Torrent, en el barri de l’Ermita, va viure de xicotet en Nicolau Andreu. Va ser faller de la Plaça d’on son pare era fundador. Va deixar de ser faller al cap de 9 anys pel futbol, la seua altra gran passió. Va tornar a les falles amb 36 anys pel seu germà Alberto, que li va cridar per a fundar la nova falla de Cronista, i li va posar l’encàrrec de ser lotero. Ara és el president de la comissió.  

 

Com es funda la falla Cronista? Va ser l’any 1995. El meu germà Alberto s’ajunta amb José Àngel Hinajeros i Vicent Baviera. La idea va vindre perquè les falles en aquell temps eren molt tancades. La nostra idea era crear una falla oberta, que poguera entrar qui volguera. Els primers que vam fer revetles obertes a l’aire lliure, perquè no hi havia carpes vam ser nosaltres, i ara continuem obrint el casal i qualsevol veí pot vindre i sopar lliurement.

 

Quants fallers teniu censats? S’ha notat la crisi? En estos moments som uns 290. Arribem a aconseguir quasi els 600, 400 d’ells xiquets. Costarà moltíssim recuperar eixes xifres, molts anys. El que té cultura fallera és molt difícil que s’esborre, però el que no la té serà difícil que es recupere. El més important és recuperar les comissions infantils, que són el futur.

 

Vau ser les primeres dones que no vau portar banda.  Va sorgir de les dones de la falla que consideraven que es gastaven molts diners en la seua indumentària perquè es tapara amb la banda. Va haver-hi una votació i es va decidir, i hi havia dones que portaven banda i altres que no. Llavors la banda no estava regulada. Quan entra el reglament de JLF en vigor l’article 48.2 deia que les comissions decidirien però totes per igual. Es va fer una altra votació, els hòmens ens vam abstenir i va eixir per majoria absoluta no portar banda.

 

Què et pareix este nou pas arrere en el reglament, i l’informe sobre les al·legacions? Cap article d’un reglament pot anar contra una llei. Com a Cronista no ens hem pronunciat encara. De les més de 240 al·legacions només 80 són de Cronista, la qual cosa vol dir que hi ha dones en altres falles que estan en desacord. A títol personal, l’informe em pareix una aberració

 

La pròxima assemblea fallera es presenta “calenteta” segons Leal... La primera cosa que deuria és haver-hi un reglament que haguera sigut revisat per un jurista. Els presidents han d’adonar-se que hi ha certes coses que no es poden aprovar així com així. No es pot tractar la dona com si fóra un moble, un element decoratiu. La persona que ha fet este informe de falles no té ni idea perquè hi ha moltes dones en llocs de representació i  com a presidentes de falla.

 

No sé si estàs cansat de la polèmica de l’himne. Vau ser els únics que us vau abstenir. Creus que s’ha polititzat? Estic molt cansat. Tot és més fàcil. Si les falles es regeixen com a organisme autònom qui decideix és la JLF en els actes que organitza. Si els fallers saben l’himne i és una forma de no ferir sensibilitats, em dóna igual un que un altre. S’ha polititzat per un sector més blaver. Quan hi ha canvi de govern hi ha coses que es polititzen, però crec que el lloc on s’ha de debatre de política, no és a l’assemblea de fallers. Si de veritat es voldria atendre al gust de tots, s’hauria de fer un referèndum no una votació de presidents que moltes vegades mostren la seua pròpia opinió.

 

Heu sigut pioners en activitats culturals com els Pallassos, monòlegs i premiats per teatre però sobretot heu destacat com una falla solidària, quan no estava de moda.  El millor que ha fet esta falla han sigut els seus projectes solidaris. Les falles han de ser solidàries perquè en els seus orígens eren solidàries i és veritat que hem contribuït a canviar eixa imatge. Comencem fa molts anys amb un projecte solidari per a ajudar un xiquet que havia d’operar-se de la vista i no hi havia fons i vam fer una tómbola solidària. Vam veure que hi havia una cosa positiva i la gent de la falla se sentia plena i orgullosa d’haver aconseguit ajudar-lo.

 

Recentment les falles han sigut declarades Bé d’Interés Cultural. Com afectarà açò a esta festa?  Lògicament va canviar, ja que haurà determinats camins que s’hauran de prendre que fins ara no s’estaven potenciant com el monument, i més temes culturals. Hi ha falles com Sant Roc o L’Ermita que potencien molt eixe aspecte. Hi ha falles que participen en tot però nosaltres no tenim gent per a participar en tot. Per exemple, ens agradaria poder entrar enguany en el Cant de L’Estoreta però ens ve malament en dates.

 

Vàreu ser innovadors en el monument. És una forma de competir amb menys pressupost i més enginy?  Una forma de competir sense pressupost és amb imaginació i ací en Cronista d’això tenim molta.

Comentarios Comentar esta noticia
Comentar esta noticia

Normas de participación

Esta es la opinión de los lectores, no la de este medio.

Nos reservamos el derecho a eliminar los comentarios inapropiados.

La participación implica que ha leído y acepta las Normas de Participación y Política de Privacidad

Normas de Participación

Política de privacidad

Por seguridad guardamos tu IP
216.73.216.26

Todavía no hay comentarios

Quizás también te interese...

X
Con tu cuenta registrada

Escribe tu correo y te enviaremos un enlace para que escribas una nueva contraseña.